Diabetes en uitslapen: Onze 4 tips om ervan te genieten!

Datum
Delen

De hele morgen slapen … dat is een pleziertje dat je jezelf van tijd tot tijd wilt gunnen! Als je diabetes type 1 hebt, kunnen deze tips je helpen diabetes te beheersen en uit te slapen zonder kopzorgen! 

Slaapkop, nachtuil, “vroege vogel”, “avondmens”: iedereen heeft een eigen slaapritme, met eigen tijden en gewoontes. Maar in het weekend willen veel mensen lekker lang in bed liggen! Wees gerust, diabetes type 1 en uitslapen kunnen prima samengaan, zelfs waar een regelmatige behandeling en controle van glycemie nodig zijn.

1 | Je slaapritme kennen om een nachtelijke hypoglykemie te voorkomen

Eerste stap: luisteren naar je slaapbehoeftes. Hoeveel uur heb je meestal nodig om goed te herstellen? Wat is de invloed van stress of vermoeidheid op deze cyclus? Vraagt het ritme van het weekend om aanpassingen in je gewoontes?

Bovendien kan het observeren van het nachtelijk verloop van de bloedsuikerspiegel – bijvoorbeeld met een continu meetapparaat – kostbare informatie verstrekken en helpen een nachtelijke hypoglykemie te voorkomen. Vraag het gerust aan je arts, hij/zij kan aanpassingen in de behandeling voorstellen, of een snack met oog op een lange nacht.

2 | Diabetes en uitslapen: je behandeling plannen

Voor sommige behandelingen is meer regelmaat nodig dan voor andere; dat geldt bijvoorbeeld voor orale anti-diabetes medicatie (voor diabetes type 2), of voor een schema met twee injecties “middellangwerkende insuline” (ochtend en avond). Uitslapen kan dit ritme in de war schoppen en het risico op een nachtelijke hypoglykemie vergroten. De aanbeveling: zet de wekker op de normale tijd voor de behandeling… en slaap dan rustig verder!

Voor nog meer zekerheid kun je ook ’s nachts de wekker zetten om je bloedsuikerspiegel te controleren.

Als je een schema met de “basis-bolus” volgt, met één injectie langwerkende insuline bij het slapen gaan, of als je een insulinepomp draagt, heeft later wakker worden minder invloed.

3 | Hypoglykemie op de dag erna voorkomen (en hoofdpijn)

Uitslapen volgt meestal op een rijkelijk overgoten avond of een avond met een uitgebreide maaltijd. Wat is er nou lekkerder dan de klok rond slapen na een feestelijke nacht? Maar die kleine uitspattingen kunnen soms de slaap verstoren. En zoals iedereen weet, heb je de volgende ochtend vaak een kater. Alcoholconsumptie leidt ook vaak tot een hoger risico op hypoglykemie.

Hier een paar trucjes om deze ongemakken te voorkomen: veel water drinken voordat je gaat slapen om uitdroging door alcohol te voorkomen; geen vette dingen eten voordat je gaat slapen (dus geen kebab als je uit de disco komt!); een rustige sfeer creëren (nachtmasker, etherische lavendelolie … en natuurlijk gordijnen of luiken dicht om het ochtendgloren te blokkeren).

En aangezien je een nachtelijke hypoglykemie niet altijd kunt voorkomen, denk eraan om pakjes sap of snoepjes naast je bed te leggen om er zo snel mogelijk wat aan te kunnen doen!

4 | Beheren van maaltijden die kort op elkaar zitten

Uitslapen staat meestal gelijk aan een brunch. Ontbijt en middageten volgen vaak kort op elkaar of worden zelfs gecombineerd. Minder tijd tussen de maaltijden betekent dat de ochtendinsuline nog actief is op het moment van de middagbolus.

Dan is het dus belangrijk dat je voorzichtig bent met het bepalen van de optimale bolus. 

Wat betreft het menu staan eieren erom bekend dat ze rijk zijn aan cysteïne, een aminozuur dat een detox-rol zou spelen. Goed om te weten voor de dag na een feest!

Meer over dit onderwerp

Onze aanbevelingen