De juiste voeding bij diabetes type 1

Datum
Delen

Wanneer de diagnose diabetes type 1 is gesteld, denk je vaak dat je je voedingspatroon drastisch moet omgooien. Hoewel dit in het begin heilzaam kan zijn om te leren de hoeveelheden af te stemmen en de inname te berekenen, hoeft dit niet voor altijd te zijn. Naast enkele aanpassingen is het voedingspatroon van een persoon met diabetes type 1 normaliter in balans, gevarieerd en divers. Maar ook kleine pleziertjes blijven mogelijk! Vergeet niet dat diabetes voor iedereen anders uitpakt en dat het dus, voor het goed beheren van je bloedsuikerspiegel en insulinebehoefte, belangrijk is om advies in te winnen bij een diabetesspecialist. Hier volgen een paar extra adviezen.

Maaltijden op vaste tijden… behalve bij bijzondere gelegenheden

Voor zover mogelijk houd je je (zelfs als je uitslaapt) aan drie hoofdmaatlijden per dag met 4 tot 6 uur ertussen. Lichte maaltijden zoals een vieruurtje zijn natuurlijk mogelijk, bij voorkeur 2 tot 3 uur na de maaltijd om het risico op overdosering te beperken als je insuline spuit (de bolus van de laatste maaltijd is, afhankelijk van ieders gevoeligheid voor insuline, tot 4 uur lang actief).

Rauwkost of olieplanten kunnen, behalve bij een medische contra-indicatie, op elk moment van de dag worden gegeten. Beperk wel geraffineerde suikers in onder meer gebakjes, jam, snoepjes en gesuikerde granen zoveel mogelijk. Deze adviezen gelden trouwens voor ieders voedingspatroon, met of zonder diabetes!

Bereken de inname van koolhydraten

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid¹ koolhydraten is afhankelijk van verschillende factoren zoals leeftijd, geslacht, lengte, gewicht en het niveau van lichamelijke of geestelijke activiteit. De benodigde portie koolhydraten is dus voor iedereen anders. 

Tegenwoordig is een low carb-voedingspatroon – ofwel een koolhydraatarme voeding – bij veel personen met diabetes populair en niet alleen bij sportievelingen! Sommigen geven de voorkeur aan voedingsmiddelen met een lage glycemische index. Deze laatste zorgen a priori voor een betere beheersing van pieken in de bloedsuikerspiegel op het moment van de maaltijd. 

Tip voor glucoseliefhebbers: geef de voorkeur aan complexe koolhydraten (complete zetmeelhoudende producten die rijk zijn aan vezels: volkoren brood, peulvruchten zoals linzen en kikkererwten alsook volkoren basmatirijst). In vergelijking met eenvoudige koolhydraten (zoals witte suiker, rijst en zeer gare pasta, witbrood, gebak, honing en fruit) worden complexe koolhydraten langzamer door het organisme opgenomen waardoor het suikergehalte in het bloed geleidelijk toeneemt en je langer een verzadigingsgevoel houdt.

Als er snelle suikers zijn, bewaar je deze voor het einde van de maaltijd om de bekende piek in de bloedsuikerspiegel te voorkomen.

Geen specifiek voedingspatroon, gewoon de juiste hoeveelheden

Leven met diabetes type 1 betekent niet minder eten. Het organisme heeft een bepaalde afgestemde hoeveelheid voeding nodig om goed te kunnen leven. Met functionele insulinetherapie leer je de insuline doseren naargelang de voedingsinname en niet omgekeerd. Er worden regelmatig therapeutische sessies in het ziekenhuis gehouden, dus win gerust advies in. 

Enkele tips om hoeveelheden zonder weegschaal te bepalen: 

– Het topje van de duim komt overeen met een theelepel, ofwel een portie olie.

– De hele duim komt overeen met 15 ml, ofwel een eetlepel. 

– De handpalm is gelijk aan 90 gram eiwitten ofwel een portie.

– Een handvol komt overeen met 250 ml, ofwel twee porties zetmeelhoudende producten, fruit of groente.

Let op: niet alle fruitsoorten bevatten dezelfde hoeveelheid koolhydraten. 

Goede voeding is voeding waarvan je geniet 

Ook is het belangrijk om te letten op de inname van vetten die over het algemeen niet meer dan een derde van de dagelijkse energie-inname mogen bedragen. Wees dus niet te scheutig met dressing op de sla. Het gebruik van dierlijke vetten (zoals rood vlees, vleeswaren, kaas en room) beperken is eveneens een goed idee. 

Maar lekkernijen zijn wel toegestaan! Geef gewoon de voorkeur aan een lichte bereidingswijze en probeer diverse koolhydraatvervangers uit om de smaken te variëren. Houd je van koken? Des te beter, want je bepaalt dan zelf de hoeveelheden! 

En als je ten slotte toch zin hebt in je lievelingsfastfood, houdt niemand je tegen: ook dat is mogelijk.)

Bronnen

  1. Voedingsadviezen voor 18 tot 75 jaar, 2009 https://eurekasante.vidal.fr/nutrition/equilibre-alimentaire-adulte/recommandations-nutritionnelles-adulte.html

Meer over dit onderwerp

Onze aanbevelingen