Diabetes type 1 en detox kuur: informatie en gif

Datum
Delen

Het begin van het nieuwe schooljaar staat voor de deur en voor velen van ons is dit het moment om de vakantiekilo’s weg te werken. De detox diëten vliegen je om de oren op het scherm of in de gezondheidstijdschriften en het is heel verleidelijk om die adviezen op te volgen. Het is niet gemakkelijk om uit die massa een keuze te maken en het is ook niet altijd eenvoudig om ze af te stemmen op diabetes type 1. 

Waarom zou je een detox kuur volgen en hoe doe je dat?  

Wat zoeken mensen in de detox kuur? 

Als iemand besluit om een detox kuur te volgen, is dat meestal om: 

  • gezonder te eten, 
  • het organisme te reinigen, 
  • gifstoffen uit het organisme te verwijderen. 

Gifstoffen zijn zogenaamd giftige substanties die ontwikkeld zijn door het organisme, waarop ze hun ziekmakende werking uitoefenen. De lever, de nieren en ons afweersysteem hebben onder andere de rol om deze te verwijderen.

Wat moet je doen om een detox kuur succesvol te maken als je diabetes type 1 hebt? 

Er is niets zo weldadig voor je lichaam als een goede levenshygiëne aannemen. En dat doe je door:

1/ Gezond te eten

Een gezond voedingspatroon bestaat uit het beperken van toegevoegde suikers en zouten in bereidingen, en ook in bewerkte en ultra getransformeerde maaltijden. 

Eet 400 g fruit en groente per dag1 is niet alleen maar een reclamekreet. Fruit en groente zijn essentieel voor de inname van vitamines en voedingsstoffen die het organisme nodig heeft om goed te kunnen werken Eet alles met mate. Een goede warme maaltijd bestaat voor de helft uit groente, een kwart zetmeelproducten en een kwart eiwitten. Een melkproduct of fruit is een perfecte afronding van deze maaltijd. Als je vegetariër of veganist bent, is het heel belangrijk dat je plantaardige eiwitten gebruikt om de afwezigheid van dierlijke eiwitten te compenseren. 

Neem zoveel mogelijk groente en fruit van het seizoen. Kool en prei groeit voornamelijk in de herfst en in de winter, omdat je daarmee de benodigde vezels binnenkrijgt om het spijsverteringsstelsel te reinigen van vetten die ons helpen om tegen de kou te vechten. Tomaten groeien in de zomer, omdat ze een enorm hydraterend vermogen hebben.

Als je houdt van korte circuits is het nog beter!

2/ regelmatig fysieke activiteiten uitvoeren

Over het algemeen zijn de aanbevelingen: 

  • 2 tot 5 uur per week een of meerdere uithoudingsactiviteiten van gemiddelde intensiteit;
  • minimaal 2 uur per week spierversterkende activiteiten van gemiddelde of hoge intensiteit2.

Dat werkt het beste voor het hele organisme. Je zet je cardiovasculaire systeem aan het werk, je vergroot je longfunctie en je versterkt de spieren van je lichaam. Daardoor wordt je immuunsysteem ook sterker. Je lichaam is beter bewapend om zich te verdedigen tegen virussen en bacteriën.  

3/ Beperk excessen

We hoeven je er niet aan te herinneren dat roken niet echt heel goed is voor de gezondheid3 

Wat alcohol betreft, kun je het beste maximaal vier glazen nemen per gelegenheid, en niet elke dag4

Wat betreft overeten, probeer dat zovele mogelijk te beperken. Voel je niet schuldig als je een lekker etentje hebt, maar geniet ervan! De dagen daarna eet je gewoon wat lichter en meer uitgebalanceerd. Over het algemeen kan je jezelf een dag per week toestaan te „zondigen”. Voedsel geeft aan je hersenen een gevoel van genot ontneem je dat dus niet!

Dus geen magische detox diëten? 

Op zich zou een detox kuur niet slecht zijn voor je organisme. Maar de gunstige effecten op je gezondheid zijn nooit wetenschappelijk bewezen. 

Als je kuur bestaat uit een paar dagen maar een soort voedsel te eten, loop je het risico op tekorten. Als je voor de kuur goed gezond bent, gaan deze tekorten ongemerkt voorbij, want ze worden wel weer aangevuld als de kuur beëindigd is. Maar het kan een risico zijn als je al gezondheidsproblemen hebt. Als je kuur eruit bestaat dat je elke dag sap drinkt bij bepaalde voeding maar dat je maaltijden niet uitgebalanceerd zijn, heeft dat geen zin. Daarentegen als je bepaalde detox diëten combineert met een gezonde levensstijl, kan dat de nodige aanvullingen opleveren voor je organisme. probeert 

Er bestaan geen wonderdiëten, maar er zijn wel voedingsmiddelen die goed zijn voor het organisme. Dit is een lijst die nog verder aangevuld kan worden5 

Abrikoos Geeft een goed humeur
Knoflook Beschermt het cardiovasculaire systeem
Citroen Helpt bij een moeilijke spijsvertering
Kool Voorkomt bepaalde ziektes 

Helpt tegen verstopping van de darmen

Spinazie Vergemakkelijkt de stoelgang
Linzen Zitten vol eiwitten
Honing Activeert de genezing en versterkt het immuunsysteem
bosbes Goed voor de ogen
Prei Heeft anti-oxiderende eigenschappen
Appel Absorbeert suikers en vetten tijdens de spijsvertering
Aardappel Heeft anti-oxiderende eigenschappen
Tomaat Hydrateert en verlaagt de bloeddruk

Elke vrucht, groente, kruid of ander voedingsmiddel heeft gezonde eigenschappen en bijdragen. Het is zaak om ze juist te eten en in de juiste hoeveelheden. 

Eet wat van alles!

En hoe zit het met diabetes type 1? 

Zoals gewoonlijk pas je de diabetes aan je levensstijl aan. 

Neem je een lichte maaltijd? Pas je bolus aan of je dosis snelle insuline. 

Als je je voedingsschema gaat aanpassen, heeft je DT1 ook tijd nodig om zich aan te passen Geen paniek: na een paar dagen weet je hoe je de insuline moet aanpassen aan je nieuwe maaltijden. Als je ritme regelmatig wordt, worden je insulinebijdragen ook hele regelmatig en kan je je nog beter aan bijzondere situaties aanpassen. 

Het geheim van detox zit dus in een gezonde levensstijl en vooral een evenwichtig voedingspatroon. Hoe het ook zij, praat over veranderingen in voeding met je arts of voedingsdeskundige/diëtist. 

Referenties

1https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet

2https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

3https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco

4Aanbevelingen van de World Health Organization 

5Sophie Lacoste, « Ma bible des aliments remèdes », Editions Leduc.S Pratique, 2018

Meer over dit onderwerp

Onze aanbevelingen