Hoe ga ik met mijn diabetes type 1 en mijn ‘chocoladeverslaving’ om?

Datum
Delen
Hallo allemaal, welkom op mijn blog! Mijn naam is Stéphanie, ik ben 42 jaar en verpleegkundige. Ik heb al 27 jaar diabetes type 1 en sinds 2017 ben ik moeder van een kind met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis (dis).

Chocola heeft die ongelofelijke gave om stress te verminderen, ons lekker te doen voelen en ons even te laten genieten … maar het veroorzaakt vaak ook een schuldgevoel!

Diabetes type 1 en chocolade – en ik ben er dol op! – gaan echter gelukkig ook best samen als je tenminste met een aantal zaken goed rekening houdt. 

Regel nr. 1: Kies je chocolademomentje! 

Als liefhebber weet ik dat er heel veel soorten chocola zijn om van te genieten. Ten eerste heb je de keuze uit pure chocola, melkchocola, witte chocola. Daarnaast zit het in drankjes (Chocomel) en allerlei toetjes (chocolademousse, vla of ijs); broodbeleg (chocopasta, hagelslag of vlokken) en snoepgoed als chocoladetaart, chocolade repen, bonbons en chocoladeletters … De mogelijkheden zijn eindeloos en dat maakt kiezen ook voor iemand als ik met diabetes type 1 die chocolade heerlijk vind, niet makkelijker! 

Chocola bestaat uit cacaopasta, cacaoboter en suiker.

Voor mensen met diabetes type 1 is chocolade in principe geen probleem als je maar rekening houdt met de suiker die er in zit. Let echter ook op dat je gezond en evenwichtig blijft eten. Het tegengaan van een gewichtstoename kan een belangrijke rol spelen in het beheersen van diabetes. We moeten dus ook rekening houden met de vetten van de cacaoboter.

Hier volgt een klein overzicht van de voedingswaarden die in 100 gr chocola zit:

Soort chocola  Energie  Vetten  Koolhydraten
Pure chocola 35% 500 Kcal 24 g 64 g
Pure chocola 70% 550 Kcal 37 g 43 g
Melkchocola  550 Kcal 34 g  56 g
Witte chocola  580 Kcal 35 g 55 g
Melkchocola zonder toegevoegde suiker  510 Kcal 37 g 52 g 
Pure chocola zonder toegevoegde suiker  450 Kcal 31 g 40 g
Chocolade letter 555 Kcal 36 g 47 g
Nutella 533 Kcal 31 g 58 g 
Hagelslag (puur) 430 Kcal 15 g 65 g
Vlokken (melk) 476 Kcal 19 g 70 g
Chocoladeijs 

(Een bolletje)

280 Kcal 14,5 g 37,2 g 

Nu ben je klaar om je over te geven aan je chocoladeverslaving! 

Regel nr. 2: voel je niet schuldig als je chocola snoept 

Ontzeg jezelf het genot van een stukje chocola niet. Diabetes type 1 en het snoepen van chocolade kunnen best goed samengaan als je maar goed rekent voor je insulinedosis.

Als je af en toe chocola snoept word je er ook niet dik van en het verhoogt de suikerspiegel niet als je het goed opneemt in je voeding en in je dagelijkse suikerratio.

Het snoepen van chocola wordt ten onrechte wel als een guilty pleasure beschouwd. Het bestaat uit meer dingen dan alleen suiker en vet en sommige van deze stoffen hebben positieve bijwerkingen die niet meer bewezen hoeven te worden:

  • Chocola bevat stimulerende stoffen voor de hersenen die een bewezen – positief – effect hebben bij een depressie,
  • Chocolade bevat fenylethylamine, een stof die je lichaam ook zelf aanmaakt als je verliefd bent,
  • er zitten sporen in van cafeïne, een stimulerende stof.

Kort door de bocht: chocola is goed voor de gezondheid als je er niet teveel van eet.

Hummm… het is zo lekker om te genieten van een heerlijk stukje chocola 🍫

Regel nr. 3: Doe zoals het je goeddunkt

Sommige mensen met diabetes type 1 kiezen voor een chocolade bonbon bij de koffie na het eten of voor een toetje met chocola.  Neem dat mee in de bolus voor je maaltijd.

Anderen hebben liever chocolade-ijs in de middag tijdens een wandeling (met of zonder laagje gesmolten chocola), je kent dat wel en hebt het misschien ook wel eens gedaan! 

Of misschien ben je iemand die zowel van een middag snack als een toetje houdt 🙈

Met diabetes type 1 en snoepen is het wel belangrijk om die beruchte dip te vermijden direct na het eten van chocolade. Bereid je daar dus op voor. Bereken de suikers en houdt er rekening mee in je insulinedosis. Zo voorkom je dat een hyperglykemie dat fijne moment verpest. 

Kort samengevat: laat je diabetes je niet tegenhouden om af en toe van chocola te genieten. Als jij de insulinedosis maar aanpast kan er niet veel misgaan. Geniet ervan! 

Meer over dit onderwerp

Onze aanbevelingen