Diabetes type 1 beheersen tijdens de wintersport

Datum
Delen

De winter komt eraan. De skioorden gaan weer open. Kortom, het is weer tijd om je skipak aan te trekken en op de ski’s te springen voor een beetje sneeuwpret! De kou ingaan en wintersporten vergt wat voorbereiding als je diabetes type 1 hebt. Hoe kun je onbezorgd je diabetes beheersen? 

Let op, de kou kan een hypoglycemie veroorzaken! 

Wanneer het koud is, zal het lichaam zijn reserves aanspreken om warm te blijven. Deze reserves bestaan vooral uit koolhydraten. Voor iemand met diabetes type 1 betekenen koolhydraten minder behoefte aan insuline

Als je een hele dag gaat skiën, snowboarden, sleeën of schaatsen, komt dat neer op duursport. In dat geval wordt je behoefte aan insuline minder. 

Controleer tijdens de wintersport dus regelmatig je bloedsuikerspiegel om je activiteiten aan te passen en beter bestand te zijn tegen de weersomstandigheden. Als je de hele dag in beweging bent, is het ook belangrijk om je bloedsuikerspiegel te controleren voor het slapengaan. 

Indien je een insulinepomp gebruikt, moet de basis insuline vast verminderd worden tijdens de wintersport; als je injecties gebruikt, is dat je langzaam werkende insuline. Sneeuwsporten zullen ook je bolus verminderen als je een pomp gebruikt, en de kortwerkende insuline voor degenen die injecties gebruiken. 

Risico op bevriezing van je apparaten 

Insuline wordt totaal onbruikbaar als het wordt blootgesteld aan een negatieve temperatuur (onder de 0 °C). Mensen die een pomp patch dragen, hoeven zich daar niet echt zorgen over te maken aangezien ze dikke kleding dragen. Diegenen die een pomp met een buisje dragen, moeten deze zo dicht mogelijk tegen het lichaam dragen of in een binnenzak. De lichaamswarmte zal de pomp op een correcte temperatuur houden. Voor mensen die injecties gebruiken, is het belangrijk dat ze hun prikpennen zo weinig mogelijk bij zich dragen op de pistes. Als je de prikpen toch mee moet nemen, bewaar deze dan dicht tegen het lichaam of in een binnenzak. Je kunt een isolerend zakje gebruiken om de pen in op te bergen. Dat geldt ook voor de andere apparaten (capillaire bloedglucosemeter, continue glucosemeter, afstandsbediening voor de insulinepomp, enz.) en hun receptoren. 

Eet voldoende

We zeiden al, in de kou verbruikt het lichaam meer energie. Dus help het lichaam om warm te blijven! Begin met een goed ontbijt en een warme drank, met langzame suikers zoals brood, wat vet en koolhydraten; boter en jam passen bijvoorbeeld goed bij zo’n stevig ontbijt.

Hetzelfde geldt voor de maaltijden. Als je een flinke inspanning hebt geleverd, heeft je lichaam zetmeel en snelle suikers nodig. Vezels en vitamines zijn daarom essentieel voor een evenwichtige voeding

En ‘s avonds… na al die inspanning heb je toch wel een raclette en/of fondue verdiend, of niet? Pas op, dit zijn zeer vette maaltijden. 

Vakantie in de bergen betekent ook vaak een glaasje bij het eten! Vergeet niet dat alcohol een glucoseverlagend effect heeft, denk er dus aan je insulinedoses aan te passen (en drink met mate). 

Verzorg jezelf en je lichaam

Door de kou zal de huid droog worden. Denk er dus aan die regelmatig te hydrateren. 

Als je diabetes type 1 hebt, is het heel belangrijk de uiteinden van het lichaam (handen en voeten) te verzorgen om vasoconstrictie te voorkomen, een fysiologische reactie waarbij de bloedvaten vernauwen. Dan kan het lastig zijn bij het bloed prikken in de vingertop. Dikke handschoenen en goede wollen kousen zijn  de hele winter een must. 

Nu weet je precies wat je moet doen als je gaat skiën of andere sneeuwsporten gaat doen met je diabetes type 1 om ongestoord van de sneeuw te kunnen genieten! 🏂

Meer over dit onderwerp

Onze aanbevelingen